Wednesday 25 January 2012

SOLAT SUNAT DHUHA

1. Dua rakaat atau sehingga 12 rakaat, dikerjakan dua rakaat tiap-tiap satu salam.

2. Waktunya setelah matahari naik kira-kira segalah (kira-kira jam 8.00 pagi sehingga kira-kira tengahari).

3. Fadhilatnya selain daripada mendapat pahala yang banyak, mereka yang mengamalkan solat sunat ini mudah mendapat rezeki dan ganjaran sebagai orang-orang yang soleh.

4. Lafaz dan niat: Usholli sunnatadh dhuha rak’ataini lillahi taala. Maksudnya: Sahaja aku solat sunat Dhuha dua rakaat kerana Allah Taala.

5. Surah yang dibaca selepas Fatihah: Kaedah 1 Rakaat Pertama: Surah Al-Syamsy Rakaat Kedua: Surah Al-Laiil Kaedah 2 Rakaat Pertama: Surah Ad-Dhuha Rakaat Kedua: Surah An-Nasr Kaedah 3 Rakaat Pertama: Ayat Al-Kursi (7 kali) Rakaat Kedua: Surah Al-Ikhlas (11 kali)

6. Selepas memberi salam, bacalah doa berikut: Maksudnya: Ya Allah, sesungguhnya waktu dhuha waktu dhuhaMu, cahayanya cahayaMu, keindahannya keindahanMu, kekuatannya kekuatanMu; Ya Allah, sekiranya ada rezeki di langit maka turunkannya, jika ada di bumi keluarkannya, jika jauh maka perdekatkannya, dan jika adanya hampir maka permudahkannya dengan kebenaran dhuhaMu, cahayaMu, kekuatanMu dan kesucianMu, berilah kepadaku sebagaimana Engkau berikan kepada hamba-hamba Engkau yang soleh-soleh. Dan semoga Allah cucuri rahmat ke atas Penghulu kami Nabi Muhammad dan ke atas keluarga dan para sahabat baginda sekalian. Segala puji adalah bagi Allah, Tuhan pentadbir seluruh alam.

No comments:

Post a Comment